Manus i Hallstahammar

Manus i Hallstahammar

februari 20, 2016, publicerad av , Aktuellt,Artiklar,Externt,Roland Sandell,

I torsdags var det dags för fjärde sammankomsten i Rörligbildkursen i Hallstahammar.
På dagordningen stod manus. Deltagaren hade skrivit manus för filmuppgiften ”A möter B”, eller
som uppgiften också kallas, möte med förhinder. Två personer ska träffas men något kommer
emellan. Uppgiften är vanlig på filmskolor runt om i världen.

Berättelserna ska ha en dramatisk form som bygger på konflikter, en så kallade ”Vem vinner”-historia

Ska elever arbeta med rörliga bilder, behöver de grunder i manusarbete. När elever samarbetar får de
tillgång till andras bredare erfarenheter, för att komma vidare behöver de förhandla och enas, bl. a om
hur handlingen ska utvecklas och presenteras. När manuset är klart går filmarbetet snabbare.

Vi gick igenom deltagarnas manus och tittade på punkter som är viktiga att tänka på. Vem är protagonist
respektive antagonist i historien? Handlar karaktärerna i berättelsen, hur och varför? Hur skiljer sig
aktivitet/händelse från handling och situation?Hur ska berättelsens anslag läggas upp? Ligger scenerna rätt,
kan några scener strykas, behövs det fler scener?
Är berättelsen trovärdig eller behöver detaljer ändras?

Efter manus-tvätt ska deltagarna göra film av sina manus till nästa gång.

 

Thomas berättade avslutningsvis om utvecklingen av tänkandet kring dramaturgi och manus som påbörjades
på 70-talet i Sverige, där manusexperten/dramaturgen Ola Olsson var den ledande. Kring honom samlades filmare,
manusförfattare, tv-folk och andra inom mediebranschen.

Ola Olsson medverkade i bygget av tv-serien Varuhuset som visades i 60 avsnitt mellan 1987-1989.

Ola Olsson medverkade i bygget av tv-serien Varuhuset som visades
i 60 avsnitt mellan 1987-1989.

 

Ola Olsson medverkade i manusarbetet med Kaj Pollacks film Så som i himmelen från 2004. Filmen nominerades till en Oscar.

Ola Olsson medverkade i manusarbetet med Kaj Pollacks film Så som i himmelen
från 2004. Filmen nominerades till en Oscar.

Pelle Berglund, en i kretsen kring Ola Olsson har beskrivit situationen på
70-talet så här:
”Talade man inte om dramaturgi då?

– Nej, vi fick lära oss det som var basen i filmproduktion: hur kameran fungerar, ljudet och ljuset, hur ett team ser ut, hur en inspelning planeras och hur man gör en budget. Men när det gäller den kreativa biten var det väldigt vagt.”

Genom Ola Olssons, Pelle Berglunds och andras arbete kom svensk film och tv att få
en uppryckning vad gäller dramaturgi och manus. Det växte fram en dramaturgisk modell med sex delar:
anslag
presentation
fördjupning
konfliktupptrappning
konfliktförlösning
avtoning
Manus är viktigt. ”What is not on Page is not on Stage” som brittiske regissören Alfred Hitchcock uttryckte det.

 

Läs mer om Ola Olsson och Pelle Berglund här:

Ola Olssons eftermäle

http://www.dn.se/arkiv/kultur/ola-olsson-dramaturgen-ola-olsson-stockholm-har-avlidit-i-en

 

Intervju med Pelle Berglund

http://www.meetingsinternational.se/articles.php?id=279#.Vsc7-hjjnB0

 

 

Roland

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *