Tankar om och kring logotyper…

Tankar om och kring logotyper…

oktober 15, 2015, publicerad av , Aktuellt,Artiklar,Externt,Gabriella Bosticco, 1 Comment

Roland Sandell, Stefan Didon och jag fick uppdraget att skapa en ny logotype för föreningen i samband med vårt arbete av den nya hemsidan.


Den 24:e maj bokade vi in vårt första logotypemöte och möttes upp på Gunnarssons fik. Ett trevligt fik som ligger på Götgatan. Där kunde vi sitta ostört och ”brainstorma” över en kopp kaffe och god smörgås om vad relaymedia står för, kärnvärden osv.

Ska vi framstå som en ekonomisk förening enbart eller som en förening vars medlemmar kan mycket och gärna vill att andra ska kunna ta del av den kunskapen och erfarenheten.

Vad som är inne och ute vad det gäller logotyper, val av typsnitt, om vi ska byta namn och en massa annat roligt (och tragiskt) om bilder etc.

Roland som varit med länge i föreningen berättade hur tankarna gick kring namnvalet relaymedia från start. När relaymedia grundades 2000 var syftet att producera videodokumentationer, informations- och företagsfilm. Man hade då tankar kring videotermer som relä (engelska relay) och media. I bakhuvudet fanns också kopplingen re (digering) och lay (out).

Efter lite funderingar kring namnet och ev. andra namnval kom vi fram till att behålla namnet relaymedia ihopsatt och med gemener. Det kändes mer modernt och passar i den ”digitala världen”. Däremot ville vi förstärka vad relaymedia står för idag, genom att lägga till grunderna för föreningen med förtydligande undertexter: Medieproduktion, Fortbildning och Konst.

Vi måste tänka praktiskt, d.v.s. logotypen ska:

  • synas tydligt efter kopiering när den blir svart/vit. För tunna linjer och vissa färger, toningar kan lätt ”flyta ihop” och försvinna
  • robust och klara av att förminskas i mindre skala
  • ha en symbol som klarar ”språkbarriärer”
  • symbolval som inte inkräktar på något annat varumärke

En logotype bör vara tidlös och inte bli omodern men en reflektion som jag gjort är att det som känns helt ute är:

  • runda bokstäver
  • högblankt
  • explosioner
  • skuggor

Å andra sidan så är det mycket som kommer igen. Det är som med klädmodet, förr och nu. När jag var barn var man tvungen att följa ett ganska strikt klädmode för att känna sig ”inne”, man bara måste ha just de där yllebyxorna som var så moderna (fast dom kliade något så in i bomben). För att inte tala om ryggsäckar! Det var ren tabu på min tid. Idag kan man gå i vad som helst, bara det känns praktiskt, i tajta kläder, lediga, utsvängda, insvängda, ja ni fattar…

Men om man ändå ska försöka följa logotypernas praktiska värld så tycks det vara åt det här hållet man bör gå åt idag.

  • retrotypsnitt
  • kantiga bokstäver
  • starka naturfärger
  • ord & bokstäver
  • runda badges och ev. med krusade kanter
  • gradienta och metalliska färger
  • stilrena, luftiga mer symboliska enkla bilder och texter

Efter ytterligare några trevliga möten med webb- och logotypegruppen och ett demokratiskt val inom föreningen så kom vi fram till följande logotype:

 

 

Cirkelsymbolen i vår logotype symboliserar:

  • Måltavla – relaymedia har bra pedagogiska lösningar att nå ut med kunskap. Ett mål att lära sig etc.
  • Etervågor – som rör sig ut från kärnans mitt.
  • Vågor, som ringar på vattnet – kunskapsspridare
  • Kärnans mitt som ska nå ut utanför barriären.

I den här länken kan man följa utvecklingen av några internationella företags logotyper och företagsnamn från start fram till idag.

Med tanke på tokiga namnval finns här lite kuriosa att läsa om just detta.

Filmen nedan visar exempel på 30 misslyckade logotyper… (ljud på).

/Gabriella

  1. boroland skriver:

    Bra artikel och roliga skräckexempel.